EL ARAGONÉS Y LA LEY DE LENGUAS-2013

(Opinión de José Mª Satué*)

Los hablantes del aragonés nos ilusionamos cuando se publicó la Ley de Lenguas-2009, que creaba el Consejo Superior de Lenguas y la Academia del Aragonés, pero las ‘inclemencias del tiempo político’ impidieron que se desarrollase del todo. La voluntad popular colocó a otros gobernantes, que acaban de derogar dicha Ley y han parido otra (mayo-2013), que ni siquiera se atreve a llamar las lenguas por su nombre. ¡Quién puede negar una realidad! Que se enteren de una vez: las lenguas que se hablan en Aragón son el castellano, el catalán y el aragonés. ¿Desde cuándo las lenguas son un problema? Siempre han sido un medio de relación entre las personas. Las lenguas son libres, como los pájaros y el aire, que no entienden de banderas políticas ni de fronteras.

De las tres lenguas, el aragonés es la única que está en ‘estado crítico’ y ahora, en lugar de ampararlo, le estamos preparando la sepultura, porque lo hemos colocado en una veleta, que gira con los vientos políticos.

Reivindicamos un reconocimiento para el aragonés, nacido del consenso de todos los partidos políticos y la creación de una autoridad lingüística (con el nombre que sea), independiente y competente, que lo regule con una ortografía flexible, capaz de regular todas las variedades o modalidades de hablas locales, como forma básica de protegerlo y promocionarlo.

La Ley de Lenguas-2013, la falta de consenso y las discordias políticas, traerán la muerte definitiva del aragonés. Pongámonos todos de acuerdo y hagamos algo positivo. ¡No dejemos morir nuestra voz!.

(* Socio de APUDEPA y del Estudio de Filología Aragonesa).-

Fuente: Facebook de Jose Mª Satue

8 comentarios:

  1. Un diez ta José María Satué e un zero ta os "politicos" que deseyan fer "tabula rasa" d'o nuestro patrimonio lingüistico autoctono. Fren a o chenozidio cultural, resistenzia e dignidá. Por zierto, un zero tamién ta qui ha dezidiu e permitiu ficar ixa penosa publizidá que agora surte en fablanszaragoza.blogspot.com Ta ganar bels zentimos, nos choden bien choditos a os que seguimos regularmén o blog.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ola, soi Antonio Brosed, a presona qui manulla o blog de Fablans.

      Me parixe muito rarizo ixo que diz de que bi ha publizidá en o blog per que nunca no imos autorizau a Blogger (Google) ta fer ixo. Ni a Blogger ni a dengún atro. Amás que no mos fa goi ixa politica.

      Serba muito intresan que me nimbiases una captura de pantalla, o una foto, u bella cosa parellana ta beyer que mena de publizidá lo te surte cuan yes beyendo o blog. Yo he prebao de beyer o blog en Mozilla, Internet Explorer, Opera, Google Crome y dende o suelto, en dengun bi'n ha.

      Dica lugo

      Eliminar
  2. No tiengo programas ta fer capturas de pantalla ni sisquiá sé como se fa ixo, lo que sí puedo dizir ye que ne b'ha de publizidá, en zaragofablans.blogspot.com. Fa bella añada tamién ne b'eba, pero dimpués, durante meses, tot bien, sin publizidá. Pero dende fa bellas semanas aparixen mensaches publizitarios, yo emplego Chrome y me'n han salitos cada begata que he dentrato a zaragozablans.blogspot.com: bellas begatas un cuatrón en a parti cucha, que cal pretar en o cantón dreito superior ta que se'n baiga, e atras begatas en a parti inferior. Curiosamén ista zaguera begata que he dentrato no ha amanexito ixa publizidá, pero sí que en sale asobén, sobretot en a tres zagueras semanas: lo que me parixe prou rarizo ye que busatros no en sepaz cosa. Yo tiengo un blog en blogger, e nunca, nunca, m'ha amanexito publizidá. O que digo d'a publizidá no lo digo ta amolar, sino que en a mía opinión estricalla de raso a esperienzia d'o leutor simplamén por ganar bels zentimos u euros (e si no los ganaz busatros, o chandrío ye encara peyor). Saludos e a continar con iste mainifico blog (millor sin a fastiosa publizidá).

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ola una atra begata.

      D'a publizidá yes o primer que me diz que bi'n ha. Como te deziba antis nunca no imos meso publizida en o blog. De totas trazas he estau escando informazión en a rete sobre publizidá en os blogs. En bels puestos he leyito que, a begadas, bi ha una interpresa que i mete publizidá y que se diz Weborama. Ista interpresa, anque no sapen como lo fa, fa uso d'os contadors de atra interpresa (Miarroba.com) ta ficar-ne en os blogs que emplegan istos contadors ta veyer as estadisticas y datos.

      Yo he emplegau peren, dende o primer diya, a Miarroba.com ta tener atros datos d’os que ufre blogger. Por ixo me pareix rarizo ixo que diz de que bi ha publizida a begadas si, a begadas no.

      De totas trazas he chitau o contador de Miarroba.com a cascar-la no baiga a estar o problema y ye ficando publizida sin que yo aiga parau cuenta. Ya beyeré as estadísticas en blogger y prou.

      No conoixco si asinas estará a solución pero cal prebar. Muitas gracias por dizir-me-lo.

      Esprisions

      Eliminar
  3. Muitas grazias por tot.

    Te puedo asigurar que tot lo que he dito sobre a publizidá ye zierto a o zien por zien, puedes creyer-me, e si ha dentrau en o blog más chen con Chrome puede zertificar-lo. E ista publizidá no ye una cosa que aiga saliu de cabo cuan, sino de traza sistematica durante semanas. Dimpués torna a desaparixer (cosa que s'agradexe), ta tornar a aparixer más adebán. Acostumbra a salir, como diziba un cuatrón prou gran en a parti cucha d'a pantalla, que queda penchato astí e si no lo zarras fendo clique en a cruzeta superior dreita d'o cuatrón, no marcha. Cuan no aparixeba ixe cuatrón, amanixeba una faxa de publizidá en o cobaxo d'a pachina. A publizidá yera d'autos, ezetra. Aspero que con os cambeos que ez feito, ixo s'aiga soluzionato. Si querez ficar publizidá de traza conszién, podez fer-lo, pero que tos se meta publizidá sin de saper-ne cosa, ye bien curioso (e fastioso). Muitas grazias por fer iste muito útil e intresán blog e por as buestras respuestas. Entabán Fablans.

    ResponderEliminar
  4. As zagueras tres u cuatre begatas que he dentrau en o blog ya no amanexe ixa publizidá, e ya no amuela más. Muitas grazias por aber feito los posibles ta amillorar a situazión e ta que os leutors d'o blog no se beigan aforzatos por ixos fastiosos anunzios, más que más cuan busatros no tos en benefiziaz. O buestro blog ye muitismo útil ta que la chen siga la informazión cultural en aragonés, más que más cuan rebistas como FUELLAS ya no surten con guaire regularidá, a lo menos no con a regularidá con a que surtiban antis, dexando "penchata" a muita chen sin conoxer l'autualidá d'a bida cultural en aragonés.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Muitas grazias a tu por dizir-me o d'a publizida por que no eba parau cuenta. A beyer si ya no i surte nunca no.

      Y muitas grazias por as tuyas parolas, ne fan que tienga muitas mas de ganas ta continar con o blog.

      Esprisions

      Eliminar
  5. Un diez a Satué, sí señor. A ver si es posible que hablen de esto entre los miembros de las asociaciones culturales a las que él pertenece. Sería interesante ver si suscriben la opinión y la hacen pública. Eso haría fuerza, sin duda, en contra de la Ley.

    ResponderEliminar