Comunicau de Fablans Zaragoza.

Ligallo de Fablans de Zaragoza fa publico un comunicau en o tocante á las aizions que en zagueras ha desembolicau a Dirección General de Política Lingüística en os zaguers meses y a contestazión de diferens asoziazions arredol d’iste tema. 


A lengua aragonesa, dende a fin de o medievo no ha feito que retacular en Aragón. Con tot y con ixo, en o sieglo XXI muitas personas siguen morindo-sen en aragonés. Pensaban en a lengua suya y traduziban á o castellán. Auto reflexo aprendiu pa no parixer más arrezagaus que o suyo vezín. O castellán yera o progreso.


Ligallo de Fablans de Zaragoza, primer asoziazión viva en Zaragoza cuyos sozios enzetón a esfensa de l’aragonés antis de conformar-se como entidat legal, ha siu testigo y actor en o movimiento en esfensa de l’aragonés dende o prenzipie de a democrazia.


Dende que en 1999 Marcelino Iglesias prometese en o suyo discurso d’investidura una lei de lenguas dica iste inte, diversos partius han gobernau con más u menos aziertos. Entendemos que a rezién creyada Dirección General de Política Lingüística tampoco no ha enzertau en tot pero semos consziens que ye difízil treballar tenendo á toda la opinión publica mirando-te dispuesta á creticar.


O movimiento en esfensa de l’aragonés ha trunfau consiguindo que á la fin, o Gubierno d’Aragón empente as lenguas nuestras con a dinnidat que se i merexen, metendo en marcha una Direzión Cheneral con una graniza autividat y con un presupuesto menimo. Sin dembargo, o prozeso pa dezidir a grafía ofizial de l’aragonés ha chenerau un estrapaluzio que consideramos un sin sentiu. Dende que Fablans esiste, a reivindicazión que s’ha feito cutio ye a ofizialidat de l’aragonés y no podemos entender cómo atras asoziazions s’oposan d’una traza tan radigal á las autuazions de a Dirección General de Política Lingüística tornando á enfrontinar á la soziedat cuan parixeba que tot yera (alto u baxo) resuelto.


As personas son libres de discrepar de os politicos y os zientificos pero Ligallo de Fablans de Zaragoza s’adedica á la dinamizazión soziocultural y no ye papel nuestro negoziar con uns ni reñir con otris. Ya dezidiemos fa añadas que feriamos servir a grafía de o 87 mientres que o gubierno no tartise. No porque pensásemos que yera la millor sino por coderenzia. Si esen amanexiu siete grafías más, abriamos iu esnavesando por todas? En a nuestra zaguer asambleya en 2017, antis de a presentazión de l’informe de os tres saputos, ya dezidiemos azeutar as dezisions de a Dirección General de Política Lingüística mientres plegaba l’inte en que, dimpués d’un tiempo de debate y reflexión internos, acatariamos u no pas a grafía imposata por o Gubierno d’Aragón.


As personas y as entidaz, que levamos tanto tiempo treballando por l’aragonés, emos fracasau asaber-las de vezes mirando d’ir á ixena. A grafía u ortografía, siendo muito importán, no dixa d’estar una ferramienta, un amiro de convenzionalismos que sisquiá dan caráuter á una lengua. Iste no ye l’obchetivo. No ye l’inte de trigar culpables pero ye menester espullar-se de os melicozentrismos que sufren personas y entidaz que s’empeñan en abanderar movimientos enteros y fablar en nombre de personas que no representan pas. Ligallo de Fablans de Zaragoza solo fabla que en nombre de os sozios suyos y nunca no ha prebau d’imposar o suyo criterio, mesmo pensando que yera o millor. Bi ha muitas personas que igual lis importa una grafía que atra y muitas tamién que prefieren una grafía que no lis agana que seguir en barallas de sanselos.


Pensando en quienes han manteniu l’aragonés vivo dende o medievo, en nusatros, en os nuestros compañers de luita y en os nuestros fillos, semos seguros que solo que azeutando as dezisions (alto u baxo enzertadas) d’iste gubierno y os venideros será posible que l’aragonés perviva con dinnidat entre toz os aragoneses. Tan i mientres plega l’inte de a dinnidat plena, astí seguirá ista asoziazión cultural cusirando lo gubierno, creticando as suyas errors y proposando soluzions.



Chuan Chusé Baos, Presidén de Ligallo de Fablans de Zaragoza.


Más informazión en 692 637 391

Baxar o manifiesto en pdf aquí




No hay comentarios:

Publicar un comentario