POSIZIONAMIENTO DE LIGALLO DE FABLANS DE ZARAGOZA DEBÁN D'O DEBANPROCHEUTO D'A NUEBA LAI DE LUENGAS

Ligallo de Fablans de Zaragoza beye o debanprocheuto de a nueba lai de luengas como una oportunidá politica ta silenziar o dreito de a poblazión aragonesa á espresar-se en a suya lengua.

Dende Ligallo de Fablans de Zaragoza, asoziazión que leba treballando por a reconoxedura, esfensa y espardidura de l'aragonés dende fa 30 añadas, queremos fer publica a nuestra desconformidá con o debanprocheuto de a nueba lai de luengas que quiere aprebar l'autual Gubierno d’Aragón.

Si a lai aprebada en 2009 yera un chiquet insufizién trango ta la perbibenzia de l'aragonés, l'aprebazión d'a nueba lai proposada estará cuasi de seguras a suya carta de defunzión. Si con a lai de 2009 no li se atorgaba a nesezaria ofizialidá á l'aragonés, en a de 2012 sisquiá li se clama por o suyo nombre y s'imbenta o conzeuto de "modalidaz lingüisticas d'emplego en l'aria setentrional". O mesmo cal dizir en o causo d'o catalán, si bien iste no se troba en a situgazión de menaza de disaparizión d'a luenga aragonesa (diz que una d'as que más d'Europa), ya que a suya bitalidá y perbibenzia ye guaranziada grazias á l'empente d'os nuestros bezinos.

Diz o nuebo testo que se guaranziará l'amostranza de l'aragonés en a suya "zona d'emplego istorico", pero no sabemos pas cómo lo i ferá ni cuála estará ixa "zona istorica" (que en primeras abría d'estar cuasi tot o territorio aragonés) y con caráuter nomás que boluntario. Tamién diz que os aragoneses podremos enfilar-nos á l'almenistrazión en a nuestra luenga (u "modalidá lingüistica"), pero l'almenistrazión no tendrá la obligazión de fer serbir a mesma luenga ta risponder-nos... qué buen guión ta una zinta de Buñuel!

Amás de tot ixo, se prebeye a disaparazión de l'Academia de l'aragonés y d'o Consello Superior d'as Luengas, y se creyará una Academia Aragonesa d'a Luenga, ta normalizar igual l'aragonés que o catalán d'Aragón. Puestos á fer mezclallos estranios podrían incluyir-ie tamién o castellano d'Aragón y prebar de normalizar as tres luengas de bez como si estasen una sola.

Ta forro i bota, a nueba academia será formada por miembros eslechius por o Gubierno y as Cortes d'Aragón, sin contar-se con atras instituzions zientificas como a unibersidá, por o que ye de dar que estará prou politizidada. O Gubierno d'Aragón, dimpués de sentir as opinions d'os conzellos, declarará as zonas d'emplego istorico "setentrional" (aragonés) y "oriental" (catalán), por o que tamién en ista custión de seguras tamién prebalezerán os criterios politicos por denzima d'os filolochicos. Aora, os alcaldes ferán de lingüistas.

Por tot o debán dito refusamos o testo d'o debanprocheuto presentau y demandamos á o Gubierno d'Aragón que empente de traza dezidida a reconoxedura, ofizialidá y espardidura d'a luenga aragonesa ta no dixar que s'espalde, como un biello edifizio albandonau, una parti alazetal d'o nuestro patrimonio cultural y esenzia como pueblo dende fa treze sieglos.

Chuan Chusé Baos,
Presidén de Fablans Zaragoza.

No hay comentarios:

Publicar un comentario